Protokoll 2025/26:146 Tisdagen den 23 juni

/ Återrapportering från Europeiska rådets möte den 18-19 juni
Anf. 10 Catarina Deremar (C)

Fru talman! Jag tackar statsministern för redogörelsen.

Processen för Ukrainas och Moldaviens medlemskap i EU är nu igång igen efter att Ungern har slutat att blockera den. Det är avgörande att processen fortgår och att de blir medlemmar så snart som möjligt, givetvis utifrån sina egna meriter.

Hur upplever statsministern att snacket går, eller hur är känslan? Är alla lika övertygade som vi i Sverige om att detta är viktigt? Finns det andra länder utöver Ungern som har varit skeptiska eller som fortsatt är det?