Protokoll 2025/26:145 Måndagen den 22 juni

interpellationsdebatt / Svar på interpellation 2025/26:540 om lokal polisnärvaro och fler polisstationer
Anf. 40 Justitieministern Gunnar Strömmer (M)

Herr talman! Tack, Mathias Tegnér, för möjligheten att få diskutera de här viktiga frågorna i dag!

Vad gäller polistillväxten kan vi ta fasta på att det nu under mandatperioden har varit en tillväxt med över 3 000 poliser. Vi har därmed den största polistätheten i Sverige i modern tid.

Om vi nu ändå ska tala lite om historiken kan vi konstatera att tillväxten har skett under ett antal år. Men det är bara en realitet att under de åtta år som Socialdemokraterna styrde var det minus 130 poliser i Stockholm. Det går inte att komma runt. Det är i varje fall svårt att lägga mig till last.

Jag kan konstatera att vi nu har lyckats vända den utvecklingen. När vi stänger siffrorna för 2024 kommer det att vara en bra bit över 500 nya poliser i Stockholmsregionen. Det skapar förstås underlag för att överväga ytterligare polisstationer.

Jag har inget som helst problem att svara på frågan om jag tycker att en kommun med 50 000 invånare typiskt sett borde ha en polisstation. Det kan jag som medborgare tycka är en rimlig förväntan. Sedan är det klart att geografin ser olika ut i Stockholmsregionen, Norrlands kustland eller var det nu kan vara för någonting. Det finns en massa olika faktorer.

Just vad gäller polisstationen i Tyresö lades den ned 2015, om jag inte är ute och cyklar. Då var det en socialdemokratisk regering. Det var åtta år med två socialdemokratiska regeringar som hade alla goda möjligheter att öppna polisstationen i Tyresö, om det var på det sättet.

Den stora nedläggningen av polisstationer i Sverige skedde under den socialdemokratiska regeringen som en följd av omorganisationen av polisen. Det gäller stationen i Tyresö, och det gäller andra stationer.

Sedan har jag blivit varse att det har skett ett fåtal nedläggningar därefter. En tror jag att Mathias Tegnér har lyft fram. Det var uppe i norra Roslagen i Hallstavik. Sedan har det varit ett antal receptioner i bland annat Dalarna och Blekinge.

Jag kan som medborgare tycka att det är några för många. Jag tror inte att det har skett någonting sedan dess, vilket jag har haft anledning att efterhöra. Det har inte skett några ytterligare stängningar. Jag konstaterar återigen att den stora volymen av nedstängningar skedde under de åtta år när Socialdemokraterna styrde.

När vi nu blickar framåt är det första att polistillväxten måste fortsätta. Det är den som ger förutsättningar för att öka tryggheten i vardagen för medborgarna oavsett hur polisen sedan väljer att organisera sin resurs.

Det andra är att ge förutsättningar för att också bygga ut med fler polisstationer etcetera. Det ser vi nu över i samspel med polisen. Det är klart att vi får underlag för att polisen kan vara fysiskt på fler platser.

En polistillväxt innebär trots allt andra kostnader i form av byggnader, fordon, utrustning och annat. Det är en diskussion som vi nu glädjande nog kan ha. Vi ser i varje fall framför oss att polistillväxten ska öka.

Det finns ett stort hot mot den utvecklingen. I den utvecklingen ligger också att vi öppnar ytterligare en polisutbildning i Uppsala. Vi är fullt medvetna om att vi i riksdagen ska diskutera nationellt, men frågan startade i Tyresö. Om vi har ett lokalt perspektiv är det en viktig sak för att säkerställa långsiktig tillväxt av antalet poliser i den här delen av Sverige.

Jag tror att Socialdemokraterna, för den händelse att olyckan är framme och det blir vänstermajoritet i riksdagen efter valet, kommer att få ganska betydande bekymmer med att säkra en långsiktig finansiering av polis och försvar. De ska förhandla med Vänsterpartiet och Miljöpartiet, som har helt andra prioriteringar.

Önskar Miljöpartiet få ihop de 25 miljarder som krävs för att återställa enprocentsmålet i biståndet kommer de pengarna att behöva tas på andra håll. Det är den typen av prioriteringar som har möjliggjort en tillväxt av rättsväsen och försvar i våra budgetar.

All in all tycker jag att medborgarna utan tvekan förtjänar en konstruktiv diskussion framåt. De förtjänar också en mycket uppriktig beskrivning av hur alternativen de facto ser ut.