Herr talman! Jag väljer att inte kommentera ett enskilt remissyttrande från en näringsidkare i Jönköpings län. Jag tycker att två frågor kvarstår efter dagens debatt. Den första frågan handlar om hur regeringens beslut stärker ett av Sveriges viktigaste industri, export- och logistiklän.
Den andra frågan är ännu viktigare. Den handlar om statens trovärdighet. Projekten i Jönköpings län med elektrifiering och upprustning av järnvägen Värnamo–Jönköping och Värnamo–Vaggeryd–Nässjö samt ny järnväg Byarum–Tenhult har varit Jönköpings läns främsta prioritet och har funnits med i den nationella planen. Arbetet har utretts av Trafikverket enligt fyrstegsprincipen, och man har kommit fram till att det är den bästa lösningen. Detta förkastar regeringen i ett penndrag, men på vilka grunder? Det framstår fortfarande för mig som höljt i dunkel.
Om kommuner, regioner, företag och myndigheter under många år uppmanas att delta i planering och utredningar men regeringen sedan utan färdiga underlag väljer att avbryta projektet kvarstår ändå en enkel fråga: Hur ska någon våga lita på statens långsiktighet i framtida infrastrukturplanering?
Jag blir förvånad över att statsrådet tycker att det är anmärkningsvärt att jag lyfter fyrstegsprincipen. Jag tycker att det är en väldigt viktig princip när det gäller infrastrukturplanering. Det är precis så Trafikverket har gjort: På statens uppdrag har man tänkt om och tagit de här nödvändiga stegen för att sedan landa i att det bästa nog är ett alternativ med nybyggnation. Det väljer dock regeringen att avstå från.
Tack för interpellationsdebatten! Jag vill önska talmannen, statsrådet och presidiet en riktigt trevlig sommar så småningom.