Herr talman! En närakut ersätter inte en dygnetruntöppen akutmottagning – lika lite som en brandsläckare kan ersätta en brandstation. Det är en helt annan funktion och en helt annan trygghet, och det ger framför allt en helt annan möjlighet att rädda liv i tid. Därför tycker jag att ministern behöver svara på det som är kärnan i denna debatt: Är Tidöregeringens linje att fler mindre akutsjukhus ska monteras ned? Eller är ministern beredd att stå upp för att akutvård ska finnas nära människor också utanför de största städerna och därmed inflationssäkra statsbidragen så att regionerna att upprätthålla akutvården?
Herr talman! Köpings sjukhus kan vara ett starkt akutsjukhus med dygnetruntöppen akut. Men då krävs politisk vilja, och den viljan saknas dessvärre; det har vi hört från regeringen här i dag. Därför är beskedet till alla som bor i KAK-området också tydligt: Bara med ett socialdemokratiskt styre i regionen och i regeringen kan nedmonteringen stoppas och tryggheten återupprättas.
En region är inte bara sin residensstad. Köping, Arboga, Kungsör och Skinnskatteberg ingår också i Västmanland och behöver närhet till en dygnetruntöppen akut, och så här ser det ut i många delar av Sverige.
Det här handlar om en ideologisk prioritering av vilken typ av sjukvård vi vill ha i Sverige. Det är ett viktigt val i höst, och vi vet vad vi kommer att jobba för.
Frågan till sjukvårdsministern kvarstår: Är Tidöregeringens linje att fler små akutsjukhus ska läggas ned, eller kommer de att få möjlighet att fortsätta ha öppet?