Protokoll 2025/26:143 Onsdagen den 17 juni

interpellationsdebatt / Svar på interpellation 2025/26:500 om framtiden för Köpings sjukhus och andra utpekade nedläggningshotade sjukhus
Anf. 137 Åsa Eriksson (S)

Herr talman! Köpings sjukhus är inte vilken verksamhet som helst. Det är en livlina. Det är ett löfte om att vården finns nära när minuter är livsavgörande.

Vad är det då som har hänt? Jo, efter valet 2022 fanns en bred enighet i Västmanland om att behålla akuten i Köping. Ändå beslutade den borgerliga regionmajoriteten i Västmanland 2024 – Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna med stöd av Sverigedemokraterna – att i praktiken avveckla akutsjukvården i Köping. Med en rösts marginal beslutade man att ersätta ett akutsjukhus med en närakut. Det är inte någon liten justering. Det är ett systemskifte.

Herr talman! Akuten stängs nattetid, specialistvård flyttas och operationer försvinner. Kvar blir mindre vård, längre avstånd och ökad otrygghet för västmanlänningarna.

Samtidigt, herr talman, säger regeringen i ett uppdrag till Socialstyrelsen att Köping är ett sjukhus som är föremål för avveckling. Det är allvarligt, för vad betyder det i praktiken? Jo, att staten tydligen räknar bort Köpings sjukhus som ett fullvärdigt akutsjukhus på grund av den borgerliga majoritetens impopulära beslut.

Här står vi nu i dag med en regionledning som monterar ned, en regering som klassar sjukhuset som avvecklingshotat och invånare som undrar vart tryggheten tog vägen.

Herr talman! Det här är inte bara en lokal fråga för Köping, utan här går en ideologisk skiljelinje för vilket samhälle vi vill ha.

För högern verkar sjukvård vara en fråga om struktur, centralisering och kalkylark. Statsrådet vill som bekant förstatliga hela sjukvården.

För oss socialdemokrater handlar sjukvård i stället om trygghet, närhet och jämlikhet. Därför säger vi: En hjärtinfarkt i Köping ska behandlas snabbt, inte transporteras längre bort, till Västerås. En stroke ska få vård direkt, inte efter en extra ambulansresa.

Herr talman! Förutom den uppenbara försämringen det här innebär för invånarna i Köping, Arboga, Kungsör och Skinnskatteberg verkar akutnedstängningen också medföra nya kostnader för regionen. Det har blivit fler transporter, det har blivit en betydligt högre belastning på Västerås sjukhus och det har blivit längre vårdtider.

Det här är inte effektivt. Avstånd dödar i akutsjukvården. Men det verkar ignoreras i borgarnas beslut.

Herr talman! Jag vill be sjukvårdsministern att besvara en viktig fråga i kväll. Varför står det i Socialstyrelsens uppdrag att Köpings sjukhus är föremål för nedläggning? Vad ligger bakom det?

Vi socialdemokrater är tydliga med var vi står. Vi vill återupprätta akutsjukvård dygnet runt i Köping. Vi vill att Köpings sjukhus ska vara ett riktigt sjukhus, inte föremål för avveckling. Varför skriver regeringen att Köpings sjukhus är föremål för avveckling?