Protokoll 2025/26:141 Måndagen den 15 juni

ärendedebatt / Ett tydligt regelverk för aktivt skogsbruk
Anf. 122 John Widegren (M)

Herr talman! Så är det. Vi kommer att bruka en del skog som har höga naturvärden, och vi kommer att bruka en del av naturskogarna. Men faktum kvarstår att vi har skyddat en väldigt stor andel av dessa skogar.

Om man lever med att the sky is the limit när det gäller skydd av natur kan man ju fortsätta säga att vi ska ta mer och mer mark ur produktion. Men då tycker jag att man också ta ansvar för att säga hur vi som land ska ha råd att göra detta. Vi har nämligen skyddat skogar med stora biologiska värden, och dem kommer vi inte att röra. Men vi kan inte fortsätta in absurdum och ta mer och mer mark ur produktion. Det kommer nämligen inte att gynna någon. Sverige ligger bra till – låt oss fortsätta ligga bra till!

(Applåder)