Herr talman! Jag tackar ledamoten för frågorna. Vad gäller Skogsstyrelsens rapport har en ganska stor del av deras argument med önskvärd tydlighet skjutits ned efteråt av expertis inom skogsskötsel. Det är också så att de skogar som ledamoten pratar om i mångt och mycket är skyddade redan i dag – en stor del av dem är redan skyddade.
Jag är övertygad om att även om vi gav carte blanche för att avverka gamla skogar eller liknande i dag skulle det inte ske, för skogsägarna är klokare än så. Det kommer såklart alltid att avverkas skogar med höga naturvärden därför att privata skogsägare i regel låter skogen stå lite längre än vad staten gör, och då växer det in höga naturvärden i dessa skogar. Väldigt många av de här skogarna har också på ett eller annat sätt varit brukade under tidens gång, så jag har inte samma oro gällande den frågan.
Jag tycker att min kollega Kjell-Arne Ottosson föredömligt föredrog hur Sverige står sig i de olika rankningarna. Den som hänvisades till här är ju inte den enda. Sverige ligger väldigt bra till när det gäller rankning av just biologisk mångfald.
Jag hyser alltså inte samma oro, utan jag vidhåller precis det jag har sagt tidigare: ju mer frihet vi ger till skogsägarna desto bättre kommer de att förvalta de höga naturvärden som finns, och de kommer också att skapa nya.