Protokoll 2025/26:141 Måndagen den 15 juni

ärendedebatt / Ett tydligt regelverk för aktivt skogsbruk
Anf. 116 John Widegren (M)

Herr talman! Tack, Malin Larsson, för vänliga ord! Jag skjuter tillbaka dem, för jag upplever precis samma sak. Det har varit ett givande och tagande men alltid under väldigt trevliga former.

Som jag förstår det, och som nämndes tidigare, fortsätter just nu beredningen av flera delar ur skogsutredningen. Frågar man mig vad jag tycker hade jag gärna sett fler delar redan nu. Jag hade gärna sett att man till exempel hade höjt arealgränsen för en avverkningsanmälan, för jag är ganska säker på att det skulle leda till att vi fick mindre föryngringsytor överlag. Genomsnittet på föryngringsytorna hade minskat om vi till exempel hade gått från ett halvt hektar till två hektar, vilket det fanns diskussioner om i utredningen. Det är väl en sak som jag kan sakna.

För mig är det dock framför allt grunden som är viktigast, alltså att vi faktiskt svänger om igen och går tillbaka i riktning mot en större tillit till skogsägarna. För att komma in på pengafrågan igen handlar det inte om att ha mest pengar i budgeten för att skydda natur, utan det handlar om att ha mest tillit till dem som lever och verkar i vår natur, för det är då det kommer att skapas mest nya naturvärden.

Jag nöjer mig med att säga att jag är nöjd med att vi har svängt och nu går tillbaka mot det som var. Jag hoppas att man fortsätter med det efter valet!