Herr talman! Jag vill börja med att tacka ledamoten Andersson Garpvall för de avslutande orden om vinnarmentalitet och hur viktigt det är, om att vi ska ses som individer och inte ska dömas utifrån vårt ursprung och vår bakgrund och om att vi ska ses som resurser med stor potential. Jag uppskattar verkligen dem. Men jag förvarnar ändå om att jag kanske kommer att erinra Sverigedemokraterna om detta, för det är viktigt att komma ihåg.
Jag vill också säga att Centerpartiet kommer att rösta ja till de flesta av de förslag som vi debatterar i dag. Men det jag vill fråga ledamoten om är detta med dubbla straff för brott inom kriminella nätverk, som enligt mig och Centerpartiet slår sönder proportionalitetsprincipen och urholkar brottsofferperspektivet.
Med dagens förslag kommer brottsoffer som utsatts för exakt samma brott att bedömas olika. Om en man som är gängmedlem misshandlar en annan gängmedlem ska han straffas dubbelt så hårt som om han till exempel åker hem och misshandlar sin fru på exakt samma sätt. Vi tycker att detta är stötande; vi tycker inte att det är rätt linje. Jag undrar hur regeringen och Sverigedemokraterna, som talar sig varma för brottsofferperspektivet, kan försvara en ordning som innebär att brottsoffer värderas så olika.