Herr talman! Det var detta svar jag förväntade mig att få.
Jag håller med om att narkotikabrott är en del av de kriminella nätverken och att straffen för narkotikabrott bör skärpas. Konsekvensen av detta resonemang blir dock att brottsoffer som utsatts för samma brott bedöms olika.
Den linje som ledamoten verkar företräda är att brott som oftast begås av kriminella nätverk, till exempel narkotikabrott, ska bestraffas dubbelt. Tidigare hörde vi en ledamot tala om en våldtäkt som var en del av en kriminell uppgörelse. En annan, lika fruktansvärd, våldtäkt skulle med det här förslaget bestraffas hälften så hårt. Hur kan Moderaterna se så olika på brottsoffer? Varför är en våldtäkt som sker utanför gängkontexten inte lika straffvärd?