Fru talman! Förra veckan debatterade vi svenskt bidrag till Natos framskjutna närvaro i Finland, det som kallas FLF Finland. Sverige kommer att ha en ledande roll när det gäller FLF Finland, för Sverige är den så kallade ramverksnationen.
Fru talman! Det är bra att Sverige intar en väldigt aktiv roll inom Nato och inte minst att vi fördjupar samarbetet med våra allierade i norra Europa. Men FLF Finland kommer att fungera på ett lite annat sätt än Natos andra FLF. Till exempel kommer den svenska stridsgruppen att vara utgångsgrupperad i Boden och inte i Rovaniemi. Därför undrar jag, fru talman, om försvarsministern kan beskriva resonemanget bakom att FLF Finland är tänkt att fungera på ett annat sätt än övriga FLF.