Protokoll 2025/26:137 Torsdagen den 11 juni

frågestund / Frågestund
Anf. 75 Erik Hellsborn (SD)

Fru talman! Min fråga går till civilförsvarsminister Bohlin.

Anslutningen till Nato ställer krav på svensk infrastruktur. Detta gäller inte minst hamnarna i min hemregion Halland, vilka har en viktig funktion att fylla genom att ta emot militär personal och materiel vid en konflikt kring Östersjön.

Hamnarna i Halland är ett riksintresse, och det måste återspeglas i finansieringen. Det kan inte vara rimligt att Halland eller de halländska kommunerna ensamma ska bära hela kostnaden för uppbyggnad och anpassning till Natostandard.

Det var väldigt olyckligt när Halmstads kommun 2025 meddelade att man pausade sin utbyggnad av hamnen med hänvisning till att man inte hade fått något klart besked från staten om medfinansiering. Jag vill därför fråga ministern: Hur går diskussionerna mellan staten och Hallands hamnar, och kan Halmstad och Varberg förvänta sig någon medfinansiering när det gäller hamnarna?