Fru talman! Svenskt civilt försvar behöver byggas upp. Men det kan inte endast byggas upp med myndighetsbeslut, beredskapslager eller uppmaningar till enskilda hushåll. Ett starkt civilt försvar behöver bygga på tillit mellan människor, demokratisk motståndskraft, lokal organisering och förmåga att snabbt nå ut med kunskap i hela landet.
Mot den bakgrunden är det anmärkningsvärt att regeringen har valt att nedmontera en sektor som faktiskt möter alla dessa krav den här mandatperioden. Man har valt att skära ned var tredje krona till folkbildningen runt om i vårt land, vilket riskerar att försvaga den lokala förankringen och den snabba mobilisering som behövs vid kris, krig och andra samhällsstörningar.
Nu finns olika förslag på hur man skulle kunna stärka folkbildningens roll i det civila försvaret, vilket görs i många andra länder. Därför går min fråga till ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin: Varför slår regeringen undan benen för en unik resurs som vårt folkbildningssystem som skulle kunna stärka det civila försvaret?