Protokoll 2025/26:137 Torsdagen den 11 juni

frågestund / Frågestund
Anf. 59 Anders Ekegren (L)

Fru talman! Tack, ministern, för svaret!

Vildsvinen är ett jättestort bekymmer. En hel del jägare har faktiskt transporterat vildsvin flera mil för att jaga dem för att sedan inse att de är smarta. Det är inte kul att vara uppe klockan två eller tre på natten och skjuta vildsvin.

Man har också märkt att detta inte är en så bra affär; det är inte så attraktivt. Staten har i samverkan med olika organisationer haft olika kampanjer för att uppmuntra oss att äta fisk eller något annat. Jag tror att något liknande behöver göras när det gäller vildsvin.