Fru talman! Sverige anses vara ett skogsland, men samtidigt som vi har fler planterade träd än många andra länder har vi färre naturliga skogar, och det är när naturen ersätts av en industri som vi förlorar oersättliga värden.
Vi i Miljöpartiet har samlat in 27 000 namnunderskrifter för ett snabbt moratorium för avverkning av skyddsvärd skog där staten slutar att avverka det staten lovat att bevara och där staten ger rimlig ersättning så att privata markägare kan skydda skog i stället för att avverka den.
Min fråga till landsbygdsminister Peter Kullgren är: Kommer ni att vidta några som helst åtgärder för att skydda Sveriges sista naturskogar, eller kommer ni att fortsätta att skynda på omvandlingen av urskog till kartong och toalettpapper som skickas på export?