Fru talman! Enligt en undersökning från Hundstallet har en av tre hundägare skjutit upp veterinärvård på grund av höga priser. Fyra av tio uppger att det har blivit dyrare att ha hund de senaste två åren. I ekonomiskt svåra tider blir konsekvenserna tydliga, det vill säga missade veterinärbesök, billigare foder, nedgraderade försäkringar och i värsta fall hundar som måste lämnas bort eller avlivas.
Vi i Vänsterpartiet tycker inte att det ska vara en klassfråga om man ska ha råd med husdjur, men så ser det tyvärr ut för många i dag.
Vad är regeringens konkreta lösningar på de skyhöga veterinärkostnaderna?