Fru talman! I maj 2023 följde Sverigedemokraterna upp ärendet gällande den återkommande bristen på personlig utrustning i Försvarsmakten. Nu tre år senare löper diskussionerna fortfarande på. Det talas i princip om samma saker, nämligen underkläder till kvinnor, kängor, väskor, regnställ med mera.
Under 2023 meddelade Försvarsmaktens logistikchef att det var problem i systemet med omfördelning. Under hösten erkände myndigheten till slut de akuta bristerna.
I dag är läget någorlunda förbättrat, men det går fortfarande trögt. Allt kan inte skyllas på försvarsindustrin.
Kan ministern redogöra för hur regeringen har adresserat problemen och följt upp dem? En av de punkter som Sverigedemokraterna lyfte upp 2023 var ett uppdrag till Försvarsmakten att återkomma med en konkret åtgärdsplan. Hur har det gått?