Herr talman! Jag tycker att uppföljning är en mycket viktig del i ett stort reformarbete, oavsett vilken typ av reformarbete som ska genomföras. Det är inte så att regeringen säger nej till uppföljning. Tvärtom är det redan en central del av reformen.
Samsjuklighetsdelegationen har ett tydligt uppdrag, och flera andra myndigheter har fått särskilda uppdrag kopplade till reformen. Skillnaden handlar nog inte om huruvida uppföljning ska ske utan om vilka strukturer som behövs för att göra uppföljningen. Regeringen har valt att stärka de befintliga strukturerna i stället för att skapa nya.