Herr talman! Jag tackar ledamoten Karin Rågsjö för frågan.
Kommuner och regioner står absolut under en hård ekonomisk press. Därom råder inga tvivel. Men regeringen genomför inte bara lagändringar. Precis som jag sa, och som ledamoten själv nämnde, avsätter vi 400 miljoner kronor per år under en femårsperiod. Utöver det avsätts resurser till myndigheterna för själva genomförandet.
Reformen handlar i första hand om att skapa tydligare samverkan och ansvar. Där tycker vi att det är ansvarsfullt att göra den typen av förändringar i den storleken i etapper under en period.
Utvecklingen får naturligtvis följas noggrant, och betydande resurser är redan avsatta för genomförandet.