Herr talman! Jag tackar för frågan.
I Centerpartiet är vi övertygade om att man lokalt förstår bäst hur man ska utforma sin vård. Det handlar om att förstå dem som är nära. Centerpartiet tror inte att en central myndighet i Stockholm med en halv miljon anställda kommer att vara det bästa – även om det kan låta effektivt – när det gäller att förstå hur vården ska fungera i Strömsund, i Hoting och på många landsbygder runt om i Sverige.
Därför lade vi i går fram ett förslag om att det behövs en förenkling av vårdpolitiken och administrationen, så att de nära vårdcentralerna ska finnas. Är det någonting som akutsjukvården ständigt upprepar är det nämligen att för många som kommer in hade behövt få vård och stöd för sina diagnoser mycket tidigare. Det handlar framför allt om de multisjuka. Och de multisjuka är ofta äldre och bor på våra landsbygder.