Fru talman! Sverige står inför ett historiskt skifte gällande infrastruktur i och med den nya infrastrukturpropositionen, med omfattande satsningar på både järnväg och väg. För oss i Skåne, som ju är Sveriges tillväxtmotor och porten ut mot Europa, är välfungerande transporter helt avgörande, både gällande pendling och också godstransporter.
Samtidigt genererar Öresundsbron betydande intäkter, men många skåningar upplever att dessa medel inte återinvesteras i Skåne i tillräcklig utsträckning.
Därför går min fråga till statsrådet Jessica Rosencrantz: Vad gör regeringen för att konkret stärka infrastruktursatsningarna i Skåne och för att säkerställa att intäkterna från Öresundsbron kommer skåningarna till del?