av Patrik Björck (S)
till Finansminister Elisabeth Svantesson (M)
För att på sikt åstadkomma en stabil ekonomi i Sverige måste politiken leverera tillväxt och minskande arbetslöshet. Regeringen och finansministern har ett avgörande ansvar för att statens finanser är goda.
Det finns naturligtvis många skäl till att detta är viktigt, bland annat för att det ger ett utrymme att agera vid händelser som kan vara svåra att förutse, till exempel krig och pandemier. Regeringens ansvar för detta bör framför allt bedömas genom hur regeringens politik ger långsiktigt stabila statsfinanser. Den politik som nu förs av regeringen bidrar inte till att stärka statens finanser.
Mina frågor till finansminister Elisabeth Svantesson är därför: